صنایع پمپ سازی آبروان

نحوه روغن کاری پمپ آب

روغن کاری پمپ

امروزه، تقریبا در هر فضایی که نیاز به آبرسانی با فشار بالا و مناسب باشد، از پمپ‌های آب استفاده می‌شود. بنابراین پمپ‌های آب از پرکاربردترین تجهیزات در تاسیسات آبرسانی قلمداد می‌شوند. این پمپ‌ها شامل پمپ‌های آب صنعتی و یا پمپ‌های آبرسانی مجتمع‌های مسکونی و اداری هستند. نگهداری پمپ‌های آب جهت جلوگیری از آسیب به آنها و همپنین بالابردن عمر مفید پمپ‌ها ضروری است. موثرترین روش جهت نگهداری تجهیزات ارزشمند و پرکاربرد آبرسانی، روغن‌کاری پمپ آب است.

نشانه‌های نیاز به روغن کاری پمپ آب

نشانه های زیادی برای نیاز پمپ به روغن کاری وجود دارد از جمله: افزایش درجه حرارت پمپ و شنیده شدن صداهای زیاد

معمولا چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد پمپ آب به روغن‌کاری نیاز دارد. با مشاهده نشانه ‎های زیر، درمی‌یابیم که نیاز به روغن کاری پمپ آب هست:

  • افزایش درجه حرارت پمپ و اصطلاحا داغ‌شدن پمپ آب در هنگام فعالیت
  • سپری شدن مدت زمان زیادی از آخرین زمان روغن کاری
  • شنیده‌شدن صداهای زیاد و غیرمعقول در هنگام روشن بودن پمپ آب
  • مشاهده هرگونه علائم نشتی روغن
  • کاهش چشمگیر فشار آب که ناشی از عملکرد ضعیف پمپ آب است.

انتخاب روغن جهت روغن کاری پمپ

جهت روغن‌کاری پمپ آب نوع روغن مورد استفاده، بسیار اهمیت دارد. ویژگی‌های گوناگونی از پمپ، در این زمینه تعیین کننده هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

مکانیزم پمپ

روغن مورد استفاده برای روغنکاری پمپ باید بتواند تعادل و هماهنگی ایجاد کند.

ممکن است پمپ آبی که قصد روغن کاری آن را داریم، دارای قطعات متحرک و متقارن محور مانند کمپرسور باشد. در این صورت، روغن مورد استفاده، باید بتواند تعادل و هماهنگی مورد نیاز را ایجاد کند.

سطح کیفی روغن

در انتخاب روغن برای پمپ باید به نکاتی مانند پایداری اکسیداسیون و مقاومت به املاح و پایداری حرارتی آن اشاره کرد.

جهت عملکرد بهینه پس از روغن‌کاری پمپ آب، سطح کیفی مطلوب روغن، اهمیت بسیاری دارد. از جمله ویژگی‌هایی که در انتخاب روغن باید به آن توجه داشت، می توان به پایداری اکسیداسیون، مقاومت به املاح و پایداری حرارتی آن اشاره کرد.

دمای کاری پمپ آب

 نسبت به دمای کاری پمپ آب باید روغن مناسبی برای روغنکاری انتخاب شود

از دیگر نکات مهم در انتخاب روغن مناسب جهت روغن‌کاری پمپ آب، دمای کاری پمپ آب است. هر چه دمای کاری پمپ آب بیشتر باشد، پایداری حرارتی و مقاومت به اکسیداسیون روغن، اهمیت بیشتری می‌یابد.

گرانروی روغن

برای پمپ هایی با سرعت و فشار بالا روغن هایی با گرانروی بالا مناسب است

گرانروی روغن نقش مهمی در پایداری آن در سطح قطعات پمپ آب دارد. برای پمپ‌هایی که دارای سرعت و فشارهای بالا هستند، روغن‌هایی با گرانروی بالا مناسب است. در حقیقت با این کار، از اصطکاک و فرسایش قطعات جلوگیری می‌شود. در مقابل، برای پمپ‌هایی با سرعت و فشار کمتر، روغن‌هایی با گرانروی کمتر مناسب هستند.

انواع روغن مورد استفاده در روغنکاری پمپ آب

برای روغنکاری پمپ انواع مختلفی از روغن ها استفاده می شود

به طور کلی، روغن‌هایی که در روغن‌کاری پمپ آب استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

روغن‌های موتوری

همان‌گونه که در متن به آن اشاره شد، با توجه به ویژگی‌هایی از جمله دور موتور پمپ، نوع روغن مناسب آن تعیین می‌شود. با توجه به این ویژگی‌، می‌توان پمپ‌ها را به دو دسته شامل موتورهای با دور بالا و با دور پایین تقسیم‌بندی کرد. در صورتی که دور موتور پمپ بالا باشد، از روغن‌های موتوری جهت روغن‌کاری آن استفاده می‌شود. این روغن‌ها، برای درجه حرارت بیش از نود درجه سانتی‌گراد مناسب هستند و به همین دلیل از آن‌ها استفاده می‌شود.

گریس

دانستیم که بر اساس دور موتور، نوع روغن جهت روغن‌کاری پمپ متفاوت است. برای پمپ‌هایی که دارای دور موتورپایینی هستند، از گریس جهت روغن‌کاری استفاده می‌شود. در این پمپ‌ها، حرارت کمی توسط موتور تولید می‌شود. بنابراین، می‌توان از گریس استفاده کرد و نیازی به روغن‌های موتور نیست. می‌توان گفت، برای قطعات بیرونی که دمای کمتری را تولید می‌کنند و امکان نفوذ روغن به قطعات داخلی موتور وجود دارد، از گریس استفاده می‌شود.

آموزش مراحل روغن‌کاری پمپ آب

انجام مراحل روغنکاری پمپ به صورت درست و اصولی

انجام مراحل به صورت درست و اصولی در فرایند روغن‌کاری پمپ آب بسیار اهمیت دارد. هر چند که این عمل، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود اما باید به اصول آن توجه کرد. مراحل انجام روغن‌کاری یک پمپ آب، به شرح زیر است:

شناخت نوع و مدل پمپ آب

شناخت نوع و مدل پمپ آب در درجه اول بسیار حائز اهمیت است. ممکن است پمپ آب، دارای مکانیزم طراحی خاصی بوده و اصلا نیازی به روغن‌کاری نداشته باشد. با مطالعه دفترچه راهنمای پمپ، به راحتی می‌توان نوع پمپ و نیاز و یا عدم نیاز آن به روغن‌کاری را متوجه شد. همچنین نوع روغن مورد نیاز برای این کار و فواصل زمانی مناسب جهت روغن‌کاری در این دفترچه‌ها قید می‌شود. در پایان به نکات خاصی هم که در این خصوص باید رعایت شود، اشاره می‌شود.

در مقاله ای قبلا به معرفی انواع پمپ ها پرداخته ایم که میتوانید آن را مطالعه کنید.

تهیه روغن متناسب با نوع پمپ آب

با توجه به نکاتی که در دفترچه راهنمای پمپ قید می‌شود، به راحتی می‌توان نوع روغن مناسب جهت روغن‌کاری پمپ آب را متوجه شد. به طور کلی می‌توان این روغن‌های را به دو دسته گریس و روغن‌های موتوری با گرانروی‌های مختلف دسته‌بندی کرد. اطلاع از سرعت دور موتور، راندمان پمپ و درجه سیال پمپاژشونده در این خصوص بسیار مهم است. این ویژگی‌ها، نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب نوع روغن خواهد داشت.

قطع اتصالات و خاموش کردن پمپ آب

این نکته ایمنی بسیار ضروری است که پیش از روغن‌کاری پمپ آب، از قطع اتصال برق اطمینان حاصل کرد. با این‌کار، از خطرات احتمالی در طی فرایند روغن‌کاری پمپ جلوگیری می‌شود. با کشیدن پمپ از پریز برق عمل روغن‌کاری را آغاز می‌کنیم.

خارج کردن روغن قبلی از پمپ

باید پیش از روغن‌کاری پمپ آب، روغن قبلی را از آن خارج کرد. به این منظور باید پیچ مخصوص شارژ روغن را که معمولا در قسمت بالای پمپ آب قرار دارد را باز کرد. حال با باز کردن پیچ روغن، می‌توانیم روغن قبلی را از پمپ خارج کنیم.

اضافه کردن روغن جدید به پمپ

پس از آن که از تخلیه شدن کامل روغن قبلی پمپ آب، اطمینان حاصل کردیم، می‌توانیم روغن جدید را اضافه کنیم. این مرحله اصلی روغن‌کاری پمپ آب است و میزان روغنی که می‌خواهیم به پمپ اضافه کنیم، اهمیت فراوانی دارد.

مقدار روغن مورد نیاز جهت روغن‌کاری پمپ، بایستی در دفترچه راهنما توسط شرکت سازنده قید شده باشد. بنابراین با توجه به میزان روغن مورد نیاز اشاره شده در دفترچه، روغن پمپ را اضافه می‌کنیم.

بستن پیچ روغن

پس از این که از تکمیل شدن روند روغن‌کاری پمپ آب اطمینان حاصل کردیم، پیچ مربوط به قسمت روغن پمپ را به خوبی می‌بندیم.

 روشن کردن پمپ

ضروری است تا بلافاصله پس از اتمام روند روغن‌کاری پمپ آب، مجددا پمپ را به برق متصل کرد. در این مرحله، با روشن کردن پمپ آب، از نبود هرگونه مشکل در کارکرد پمپ اطمینان حاصل می‌کنیم.

نکات روغن‌کاری پمپ آب

حال که روش کامل روغن‌کاری پمپ آب را بررسی کردیم، ضروری است تا نکاتی را در این خصوص بیان کنیم. از جمله نکات مهمی که باید مدنظر قرار داد، شامل موارد زیر است:

اطلاع از ویژگی‌های مهم پمپ آب

ویژگی‌های مهم پمپ آب که در انتخاب نوع روغن بسیار تعیین کننده هستند، شامل دور موتور و سرعت و میزان تولید حرارت پمپ است.

تعیین فواصل زمانی مناسب جهت روغن کاری پمپ آب

شرایط کاری پمپ و نوع آب و هوای منطقه، در تعیین فواصل زمانی معین جهت روغن‌کاری پمپ آب، موثر است. در فصلی مانند زمستان که میزان خشکی هوا افزایش می‌یابد، باید بیشتر به روغن‌کاری پمپ اهمیت داد. میزان وجود گرد و غبار و ذرات معلق در هوا نیز از عوامل تاثیرگذار در روغن کاری پمپ آب است.

خواندن دفترچه راهنمای پمپ

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، ضروری است تا پیش از روغن‌کاری پمپ آب، نکاتی را که در دفترچه راهنمای پمپ توسط سازنده بیان شده به دقت بررسی کنیم.

روغن‌کاری پمپ آب چه مزایایی دارد؟

اولین مزیت روغن‌کاری پمپ آب، جلوگیری از فرسودگی و استهلاک پمپ در گذر زمان و خراب‌شدن آن است. در واقع با این عمل پیشگیرانه می‌توان از آسیب به پمپ و نیاز به تعمیر آن جلوگیری کرد. در واقع اجتناب از روغن‌کاری پمپ آب در فواصل زمانی معین، موجب کاهش عملکرد پمپ و بالارفتن هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد شد.

سخن پایانی

اگر چه روغن کاری پمپ آب فرایند دشواری نیست؛ اما با دانستن قواعد و نکات بیان شده، می‌توان عمر مفید پمپ را افزایش داده و از هرگونه آسیب به پمپ جلوگیری کرد. شرکت آبروان علاوه بر تولید انواع پمپ‌های صنعتی، خدمات تعمیر پمپ صنعتی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

abravanpump.com/?p=38148

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *